Sunday, May 2, 2010

PRODUK MELAYU

Apakah GEJALA SOCIAL jadi PRODUK MELAYU. Lu fikir?

3 comments:

  1. salam encik,

    yup
    tertarik dengan tajuk tuan
    produk melayu = gejala sosial

    dimana silapnya
    ramai yg kata salah ibu bapak
    ramai juga yang kata kurang didikan
    ramai juga yang salahkan persekitaran
    dan ramai juga yang salahkan pemerintahan

    ReplyDelete
  2. Pada saya, SILAPnya ialah SISTEM KELUARGA. Orang MELAYU masih tercari dan terkial dengan SISTEM KELUARGA. Contohnya, BAPA kerap disebut sebagai KETUA KELUARGA tapi apakah fungsi beliau sebenarnya dan apakah fungsi mereka ini berkesan hingga dihargai semua ahli. Contoh ke2 ialah apakah KETUA KELUARGA ini tertaklok pada PENDAPAT yang dibincang setiap individu dalam keluarga terutama pendapat yang didengar semua & disetujui ramai. Apakah pendapat begitu diistihar MUAFAKAT yang mesti dapat KERJASAMA berbagai pehak individu dalam keluarga.

    Apakah seorang bapak SANGGUP biaya setiap perkara dengan sember sendiri iaitu tanpa melibatkan TABONG KELUARGA berasaskan sumbangan tiap individu. Majoriti keluarga MELAYU tidak punya TABONG demikian. Olih itu, sumber BUDGET dari siapa.

    Sekiranya terdapat TABONG KELUARGA, apakah KELUARGA sanggup menyelia PROJEK KELUARGA berlandaskan kongsi serba-serbi dari modal hingga hasil.

    Sebenarnya, banyak TELADAN tidak diwujudkan didalam KELUARGA MELAYU skrg ini. MELAYU hidup bagai sebatang kara iaitu secara individu.

    ReplyDelete
  3. Ramai yang sebut IBU-BAPA bersalah. Ertinya, IBU-BAPA mereka dihukum sebagai pesalah. Seterusnya, ramai yang sebut mereka itu kurang didikan agama, maka ustaz bersalah. Kalau begitu, kita terus mencari PESALAH. Malah GEJALA SOCIAL itu terbiar tidak diurus.

    ReplyDelete